KONST KAN VARA EXPLOSIV

KONST KAN VARA EXPLOSIV

Hur är det möjligt? Svaret är att det inte bara var möjligt – det var lätt också. Målningarna var klara i huvudet innan de förverkligades på dukarna. Själva idéerna fanns där. 

 – Det var färdigtänkt och då är det lätt. Bara att göra klart. När min fru kom hem var hela huset fullt. Jag hade egentligen ingen tanke på att sälja, men jag var tvungen att göra nåt, det gick inte att ha alla dessa målningar hemma, av utrymmesskäl.

Gallerister och gallerier hoppade han över. Han la istället ut en bråkdel av det han gjort på sin Facebooksida och gensvaret blev omedelbart och starkt. En tavla gick efter en timma, en annan efter en halvtimma, en tredje efter fem sekunder. Han sålde 100 tavlor i ett nafs. Han sålde 50 till.
– Det växte och växte på sociala medier och jag gjorde egentligen ingenting, jag menar, det var ingen uttänkt marknadsföring alls från min sida, annat än att jag la upp mina verk på Facebook.
I dag, sensommaren 2018, har snart fyra år gått sen han sålde sin första tavla och det har inte stannat av, tvärtom, det har intensifierats. Ett stort officiellt erkännande fick han när två av hans verk valdes ut till Vårsalongen på Liljevalchs 2018. Alla bidrag skickas in anonymt. Verkens inneboende styrka och ingenting annat tog in honom i det finkulturella rummet. Ingen var mera överraskad än Per Sonerud själv.
– Jag hade aldrig kunnat drömma om nåt sådant. Jag har i dag sålt runt 250 målningar, många till vanligt folk, men även flera till andra konstnärer och, ja, vad ska jag säga, till intellektuella människor. Det var ett erkännande att bli antagen till Vårsalongen. Jag hade förtjänat rätten att kalla mig konstnär, så kändes det, och som lite av en revansch. På vem och vad? Ja, kanske delvis på mig själv, på min egen självbild. Det blev en kick. Jag visste att många hade skickat in utan att bli antagna. Vissa dagar har jag haft bra självförtroende, men vissa dagar har det varit i botten också. Det här var en bekräftelse. Allt växte av att jag var den enda från Gävleborgs län som blev antagen. Vad kunde lokalmedia, TV, radio och tidningar göra? Det blev fokus på mig, säger Per Sonerud

I dag har han sålt enskilda verk för 100 000 kronor men priserna varierar mellan 7 000 kronor och 100 000 kronor.
– Har man väl sålt för ett visst pris kan man ju inte gå under det. Så är det faktiskt. Publiken bestämmer i slutändan priset. Varje tavla tar längre och längre tid. Jag har nog bara 50 tavlor till i mig. 
– Från början var okunskapen min bästa vän, men det är den jag börjar tappa nu, man lär sig och blir tekniskt skickligare och därmed kommer våndorna. Drivkraften? Ren och skär lust. Med stora bokstäver: LUST.
Genomslagskraften? Ja, i mycket är svaret detsamma, den lust han känner för att fatta penslarna och uttrycka sig i färg och form syns också i motivens utförande. Det är glad konst i glada färger som gör folk glada. Det är den ständigt återkommande reaktionen.
– Det finns nåt dråpligt i dem, men också en sublimitet.
– En del säger att jag helt enkelt är jävligt duktig. Då blir jag rädd. Det värsta ord jag vet är pretentiös. Har man kommit dit är det bara att lägga ner. Jag har inte gjort nånting som varit beräknat eller uttänkt för att sälja. Ingen är mera förvånad än jag själv. Hur kunde det hända? Jag har jättemånga konstnärskompisar som inte får en tavla såld. Samtidigt går mina tavlor över hela världen. Men den som är förtjust i bilderna och inte kan betala de priserna kan ändå handla bilderna för några tusenlappar, då som gicléer, säger Per Sonerud.

Även om hösten 2014 blev startpunkten då han blev konstnär på heltid och sen dess har ställt ut på bland annat So Stockholm i Kungsträdgården, i de lokaler där galleri Doktor Glas tidigare låg i många år, var det ju inte så att han från en dag till en annan och vid 62 års ålder för första gången köpte dukar, oljefärger och penslar. Han hade målat i hela sitt liv. Det var bara det att han aldrig tidigare vare sig funderat på eller haft lust att sälja nåt.
Konsten och möjligheten att uttrycka sig fanns i hemmet. Per Sonerud växte upp och bor fortfarande i Hudiksvall.
– I unga år på Vintervägen 30 fanns ett rum direkt in till vänster, det var min mor Nannas rum, med staffli och symaskin. Ena veckan gjorde hon lampskärmar, i nästa vecka målade hon akvareller. Hon attraherades av allt som var kreativt. Min pappa, John, var likadan. När han fick för sig att göra nåt så gjorde han det också, vad det än var, han omsatte tanke till handling. Under en period fick han för sig att han skulle bli oljemålare. Det fanns också köpt konst hemma, högt och lågt.
Äpplet faller inte långt från trädet och Per Sonerud var i högsta grad sina föräldrars barn. Både arv och miljö predestinerade honom för konsten, även om det tog lång tid innan han blev professionell.
– Jag fick beröm tidigt. Bland annat fick jag ställa ut mina grejer i skolan, med niorna, när jag själv gick i sjuan. Bild var det enda ämne jag var bra i. Jag var usel i allt annat. Jag har aldrig kunnat tänka utan en penna i handen. Jag måste rita upp det!

Det är ett bildseende som tjänat honom väl inom alla livets områden. Per Sonerud var, bland så mycket annat, i många år djupt inne i musikbranschen, dels som musikförläggare, dels som VD på det egna skivbolaget, Start Klart.
 Den som i musik- och artistsammanhang hört talas om artister som Hjalle och Heavy, Svenne Rubins, After Dark, Brandsta City Släckers, Traste Lindéns Kvintett, Östen med Resten, Rallygänget, Jill Johnson, Ronny Eriksson, Perssons Pack och många andra – den har umgåtts med Per Sonerud, om än på ett indirekt sätt.
– Allt tog fart 1992 med Svenne Rubins och deras hitlåt ”Långa bollar på Bengt” som de följde upp med ”Folköl och dunkadunka”. De låg på Svensktoppen 30 veckor i rad. Sen rullade det på och pengarna rullade också in i takt med att de övriga artisterna slog igenom, gagerna var galna.
Innan dess, eller parallellt med det, eller efter det, hann Per Sonerud vara reseledare på Rhodos, servitör på restaurang Monte Carlo i hörnet av Kungsgatan och Sveavägen i Stockholm, driva reklambyrå i Hudiksvall, läsa filmvetenskap, plugga italienska i Italien, spekulera i aktier, sälja 50 000 frysta pizzor, sitta i toppen på ett byggbolag. Med mera!

Det har helt klart bott en entreprenörssjäl granne med konstnärssjälen. Men kanske att skillnaden mellan det ena och det andra varit mindre än vad man skulle kunna tro, ja, så är det helt säkert i Per Soneruds fall.
– Det har i allt vad jag gjort, oavsett vad det varit, börjat med en bild i mitt inre. Jag har sett hur nånting ska vara när det är klart och sen har det bara varit att förverkliga. Mycket som andra sagt varit omöjligt har jag gjort utan att tveka ett dugg. Det har inte alls varit omöjligt. Det snackas så mycket om målbilder inom idrotten. Det har jag haft med mig sen födseln, helt naturligt.
Ja, och parallellt med allt har han hela tiden målat, långt innan han hösten 2014 hux flux blev professionell konstnär.
– Det är många som inte haft en aning om vad jag hållit på med. Delvis för att jag inte tyckt att mina tidiga målningar varit nåt att visa upp, men mest för att konsten länge tillhörde den privata sidan av mitt liv och min karaktär. Mitt stjärntecken är tvilling och den ena sidan av min personlighet är utåtriktad och yvig, den andra mera inbunden, och där fanns konsten. 
Den tiden är över. Med besked. Per Sonerud och hans konst är i högsta grad omtalad och offentlig och eftertraktad. 

– Det finns människor som köpt grejer av mig för, säg, 35 000–40 000 kronor, människor som aldrig tidigare i sina liv köpt en tavla, som aldrig varit på ett galleri. De har drabbats av bilderna och känt att de måste ha dem. Jag säger bara som det är. Det är häftigt. Folk lägger ut dessa pengar för att hänga upp nåt på väggen som jag gjort och det ska de leva med i resten av sina liv. Det är så stort att det inte är sant, om man tänker efter, och det måste jag vara oerhört ödmjuk inför. Det är jag också, säger Per Sonerud

Tore S Börjesson, författare och journalist

KORTA FAKTA

Per Sonerud arbetar företrädesvis med oljemålning och skulpturer. Han har också gett ut boken ”Olja och ord”, där 45 av hans verk textsatts av 45 olika skribenter. För att undvika framtida förfalskningar av sina oljor har Sonerud även skapat en ny färg som innehåller hans DNA. Färgen kallar han Soneröd och är en blandning av kadmiumrött och hans saliv. 

Han har även varit musikförläggare med stora hits i Japan men är kanske främst känd för sitt skivbolag Start Klart.

Per Sonerud är född och uppvuxen Hudiksvall där han byggt en ateljé och galleri i anknytning till bostaden. Han har även en permanent utställning på hotell Strandpiren i Hudiksvall.

Hemsida: www.personerudart.se/

Pressbilder: www.personerudart.se/press/

Facebook: www.facebook.com/sonerudart/

Instagram: https://www.instagram.com/per_sonerud/

Presskontakt:
Tommy Castello
Tele: +46 76 119 57 92
E-post: tommy@personerudart.se

Kommentera

Stäng meny
×
×

Kundvagn